Welkom op de website van KVO Oldenzaal

Welkom op de website van Konijnenfokkersvereniging Oldenzaal & omstreken" 't Raskonijn", in de volksmond beter bekend als "KVO Oldenzaal".
Bekijk hier het laatste nieuws en de diverse uitslagen van onze leden op de verschillende shows!
Het vergaderrooster en tatoeëerrooster voor het huidige seizoen staan hier gepubliceerd.
Bent u geïnteresseerd in het houden van konijnen of wilt u meer informatie ontvangen m.b.t. huisvesting, verzorging en lidmaatschap neem dan gerust contact met ons op!

Onze sponsors

Laatste nieuws KVO Oldenzaal

Toon Holtmaat, clubkampioen met Tan, predicaat U en 98,5 punten

In het weekend van 18 en 19 november 2023 werd de gezamenlijke verenigingstentoonstelling gehouden van de HKSV en de KVO in het “Excelsiorhuis” in Hengelo(O). Deze show, de zogenaamde Noabershow, stond tevens in het teken van het 125-jarig bestaan van de HKSV.

Voorafgaande aan de show zijn de ingezonden raskonijnen gekeurd. Er werden door de keurmeesters bij de konijnen in totaal maar liefst vier maal het hoogste predicaat U van uitmuntend toegekend. Een Rex castor van Alfons ten Hag (HKSV), een Kleurdwerg ijzergrauw van Ben Schotman (HKSV) en een Tan zwart van Peter Oude Groothuis (HKSV) werden beoordeeld en ontvingen het predicaat U en 98 punten. De winnaar van de show ook een Tan zwart werd Toon Holtmaat (KVO) met eveneens predicaat U en 98,5 punten. Dit leverde Toon meteen het clubkampioenschap op voor 2023 van KVO ’t Raskonijn. Vier maal het predicaat  U bij de konijnen op de Noabershow, dit is een geweldige prestatie en komt meestal alleen maar voor op een grote landelijke tentoonstelling.

De volledige resultaten van deze show zijn te vinden onder “Uitslagen”, rubriek “Noabershow” en dan “Uitslagen afdeling konijnen 2023”.

Combinatie Brunink, de grote winnaar van de jongdierenkeuring 2023

Op zaterdag 2 september hebben we onze jaarlijkse jongdierenkeuring gehouden bij de familie Brunink in Losser. De verzorging was weer prima, Nancy had alles met Marcel en Bjorn in de puntjes verzorgd. Gelukkig zat het weer ook nog mee. Er waren maar liefst 117 dieren ingeschreven die beoordeeld werden door de keurmeesters Gerrit Lenselink uit Vorden en/of Wim Lindeboom uit Heerde

De dieren werden verdeeld naar leeftijd in drie klasse. Daarnaast nog een apart klasse, de zogenaamde “aoc-klasse”; dit is een klasse waarvan het ras erkend is, maar de kleurslag nog niet voor dat ras.

De Combinatie Brunink, een nieuwe fokkerscombinatie vanaf 2023 bestaande uit vader Marcel en zoon Bjorn, wisten in alle erkende klassen het beste dier op tafel te brengen. Twee Lotharingerdwergen uit de A- en de B-klasse werden bekroond met Fraai en 96,5 punten en de Papillondwerg uit de C-klasse met Fraai en 96 punten. Mooiste dier uit de aoc-klasse kwam van Herman Moleman met een Kleurdwerg tanpatroon feh met Fraai en 95,5 punten.

Rob Ziemerink wint met zijn Kleurdwergen ijzergrauw beide klassen op de Noabershow.

In het weekend van 19 en 20 november 2022 werd de gezamenlijke verenigingstentoonstelling gehouden van de HKSV, KVO en OSV in het “Excelsiorhuis” in Hengelo(O). De leden KVO hebben met maar liefst 110 raskonijnen gestreden om het clubkampioenschap. Winnaar van de Noabershow, en tevens clubkampioen, werd Rob Ziemerink met een ijzergrauwe Kleurdwerg en kreeg het hoogste predicaat U, van uitmuntend met 98 punten toegekend. Reserve-kampioen werd Bjorn Brunink met een Lotharingerdwerg, die in 2021 nog tot winnaar werd uitgeroepen. In de zogenaamde C-klasse (jonge dierenklasse) had ook Rob Ziemerink met ook een Kleurdwerg ijzergrauw het beste dier met predicaat F, van Fraai en 97,5 punten. Toon Holtmaat werd hier tweede met een Tan zwart.
De volledige resultaten van deze show zijn te vinden onder “Uitslagen”, rubriek “Noabershow” en dan “Uitslagen afdeling konijnen 2022”.

Uitgelicht: Sponsor Breker Hobby-Tierbedarf

Breker is de online dierenwinkel voor honden, katten, knaagdieren, kippen, vogels en knaagdieren. De artikelen worden snel geleverd tegen een uitstekende prijzen. Op breker.de bestel je alles
om het leven van uw dieren zo mooi mogelijk te maken.

Breker heeft een Ruim assortiment en je vindt er alles om uw dier goed te verzorgen. Zo vindt u er verschillende drinksystemen maar ook voor dierenverblijven en andere accessoires kunt u bij Breker terecht. Wilt u bijvoorbeeld nieuwe konijnen hokken voor uw konijnen of bent u op zoek naar voerbakken?Breker kan u hier aan helpen!

Rob Ziemerink met een Kleurdwerg ijzergrauw winnaar jongdierenkeuring 2022

Op zaterdag 3 september hebben we onze jaarlijkse jongdierenkeuring gehouden bij de familie Brunink in Losser. De verzorging was weer prima, we weten inmiddels al niet beter. Er waren maar liefs 111 dieren ingeschreven die beoordeeld werden door de keurmeesters Johan de Zeeuw uit Langerak en/of Henk-Jan Ekkelboom uit Kamperveen. Lees meer

Bjorn Brunink, clubkampioen met Lotharingerdwerg en ontvangt predicaat U

In het jaar 2020 kon er helaas, in verband met COVID, geen tentoonstelling worden gehouden. Het was dus dan ook inmiddels al weer twee jaar geleden dat we onze dieren tijdens de Noabershow weer konden showen. De leden van HKSV Hengelo, BPKV Borne en KVO Oldenzaal hebben dan ook reikhalzend uitgekeken of de show in het eerste weekend van november gehouden kon worden. Ondanks dat de hoenders in verband met de vogelgriep verplicht thuis moesten blijven is het toch een fantastische show geworden.

Bij de konijnen werd door de eindjury maar liefst twee keer het predicaat U van uitmuntend toegekend. Een witte Rex van Hans Jogems (BPKV) ontving dit predicaat en werd de uiteindelijke winnaar van de Noabershow. Ook een Lotharingerdwerg van het jeugdlid Bjorn Brunink (KVO) kreeg dit predicaat toebedeeld. Omdat KVO al enkele jaren haar clubshow heeft ondergebracht bij de Noabershow, is Bjorn clubkampioen van onze vereniging. Een fantastische prestatie.